Wij doen onze uiterste best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent over ons of onze dienstverlening. Dat willen we graag weten, zodat we ervan kunnen leren en verbeteringen kunnen doorvoeren.
Het beste is om dan eerst over jouw klacht/knelpunt/probleem te praten met de betrokken personen. Wanneer je dat niet kunt of wilt, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon. In elk Dushi Huis is voor de jeugdigen een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Die kan jou helpen en advies geven. Samen zoeken jullie naar een oplossing. Lukt dat niet, dan kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een formele klacht. Een gesprek met de vertrouwenspersoon is niet verplicht. Je kunt ook direct een klacht indienen bij de klachtencommissie.
Onze vertrouwenspersonen zijn van het landelijke Jeugdstem/Adviespunt Zorgbelang. Dit adviespunt is bedoeld voor kinderen, jongeren en volwassenen die te maken hebben met jeugdzorg en daar vragen over hebben.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem/Adviespunt Zorgbelang is gratis.
Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Dushi Huis.
Hoe kom je in contact met de vertrouwenspersoon?
Klachten kunnen over van alles gaan: over slecht eten, een gebrekkig gebouw, over huisgenoten, maar ook over iets wat de volwassenen en medewerkers in het Dushi Huis doen, of niet doen. Een klacht gaat dus over iets waarvan jij vindt dat het niet goed is en waarvan jij last hebt. Wij doen ons werk zo goed mogelijk, toch kan er soms iets misgaan. Hier willen we van leren en daarom hebben we geregeld dat je met je klacht bij deskundige hulp terechtkunt.
In de klachtencommissie zitten twee mensen die niet in dienst zijn bij Dushi Huis, maar die wel bekend zijn met jeugdzorg. Het is een onafhankelijke commissie. Jouw bericht komt rechtstreeks terecht bij de voorzitter van de klachtencommissie, zonder tussenkomst van iemand van Dushi Huis. Behandeling van een klacht is gratis. Dit zijn de stappen:
Dat is heel eenvoudig. Stuur een e-mail naar klachtencommissie@dushihuis.nl Denk eraan om in je e-mail aan te geven:
• Je voor- en achternaam;
• Jouw e-mailadres;
• Telefoonnummer;
• In welk Dushi Huis je woont of dat je ouder/pleegouder/verzorger bent van een jongere van Dushi Huis.
Beschrijf daarna wat je klacht is en over wie het gaat. Hoe duidelijker het je lukt je klacht te beschrijven, hoe makkelijker het voor de klachtencommissie is om je verder te helpen.
De klacht wordt rechtstreeks door de voorzitter van de klachtencommissie ontvangen.
Van de klachtencommissie krijg je binnen enkele werkdagen bericht dat jouw klacht ontvangen is. Binnen twee weken zal de klachtencommissie verder inhoudelijk contact met je opnemen.